SUNDHED: Så er vi allerede godt halvanden måned inde i 2019, og havde du nytårsfortsæt, har de sikkert involveret en form af at leve sundere. Det handler de fleste nytårsfortsæt nemlig om.

Og, hver gang, vi sætter et mål, rykker vi også. Måske ville vi gerne rykke hurtigere. Eller bedre. Men vi rykker. Altid.

Derfor kan det altid svare sig at have gode mål for din sundhed.

LÆS OGSÅ: Opnå større velvære og beløn din krop med kosttilskud

Her får du 3 enkle tips til at støtte om op dine gode intentioner.

Sundere her og nu

Lige nu, er anledningen til at gøre det, du gerne vil. Vent ikke til i morgen. Eller på mandag.

Hvis du ønsker at spise sundere, så gå lige nu ud og find det, du har, der er sundt. Så det bliver dit næste naturlige valg. Eller skriv lige nu indkøbssedlen til næste indkøb. Eller gå lige nu ned i supermarkedet og køb det, du ved, der skal til.

Du kan også vælge den lette vej og gå på siden www.maaltidskassen.com – her kan du få et overblik over de forskellige muligheder for at bestille mad direkte til døren.

Ring til den veninde du har snakket med om at få motion hver dag. Rejs dig op lige nu og stræk dig. Bevæg din krop. Det du kan, lige nu.

Din krop er ligeglad med, hvor seriøst det er. Den kalder bare på bevægelse og sundhed.

Og den responderer på det mindste du gør, i den retning. Så gør det nu. Uanset, hvad det er, du gerne vil have mere af.

600 g frugt og grønt om dagen

Hvis vi skal følge de officielle kostråd, skal vi have 600 g frugt og grønt om dagen. Og det er da en god begyndelse.

Den helt enkle måde, at få det integreret på, er fra morgenstunden, at gøre de 600 g klar og stille dem, så det er det første, du ser, når du skal spise noget.

Vil du bare gerne have det overstået, kan du spise de 600 g frugt og grønt fra morgenstunden, og derfra spise det, du ellers ønsker at spise.

Eller du kan lege med at få det ind i kosten i løbet af dagen. Måske lade det være dine mellemmåltider, så du mindsker appetitten til hovedmåltiderne.

Men når du har lagt dem frem fra morgenstunden, har du allerede truffet beslutningen om, at det er det, du vil spise i løbet af dagen.

Hvis man gerne vil have mere inspiration til en sundere kost, kan man eventuelt også læse mere på en side som FoodFan, hvor der også er lækre opskrifter.

Natur og bevægelse – hver dag

Sørg for at være i naturen hver dag. Her har vi nemlig muligheden for at komme tilbage i os selv. Den naturlige del af os selv.

Som egentligt bærer hele sundheden med sig. Vores inderste er jo naturlighed i sig selv. Den kan være skjult bag ydre krav, forventninger, begrænsninger, idealer, vaner eller andet.

Men er vi i kontakt med vores inderste, er vi altid på rette vej, og de sunde valg føles ikke som en kamp. Men som en naturlighed.

Som regel bevæger vi os også, når vi er i naturen, og det har vi brug for – ikke nødvendigvis med masser af anstrengelse, men bevægelse som gør glad. Bevægelse som gør, at du føler dig fri og i godt humør.

Du kan lykkes med din sundhed

Bare husk at gøre det enkelt for dig selv. Uanset, hvad du gør, gør det enkelt. Gør det til en leg, så du har nydelsen og glæden med i alt, hvad du gør.
Så vil din krop altid bede om mere.

Med ønsket om overflod af sundhed,

Rikke

Har du brug for at slippe stress og finde ind i din indre ro, afholder jeg endnu en workshop ”Find ind i din indre ro”. En dag med naturlige midler til indre ro, lørdag den 16.02.2019 i Haderslev.

Du finder mere om den lige her.