Akupunktørens perspektiv

Af | 2018-11-16T12:18:28+00:00 16/11/2018|Ikke-kategoriseret, Immunforsvar, Livsstil|0 Kommentarer

ET GODT HELBRED: Efteråret er over os. Influenzatiden og forkølelserne er lige om hjørnet.. eller er de?

I Kinesisk medicin skal man selv gøre noget for at styrke sit helbred, hvis man altså vil. Men hvordan passer man så godt på sig selv her om efteråret? Vores behov er jo forskellige, om der er 20 plus eller 20 minus grader.

Efteråret er ifølge kinesisk anskuelse “metal-tiden”. Det vil sige lungens og tyktarmens tid, (derfor de hyppige infektioner i luftvejene og maveinfluenzaer), men lungen står også for ked-af-det-hed/nedtrykthed.

Det er helt OK at være lidt nedtrykt, uden at det selvfølgelig skal gå helt over i egentlig depression. Men det er også metal, der skærer det unødvendige fra, så det er nu der skal prioriteres, mener Lene Greve.

Let nedtrykt

Som lettere nedtrykt er det vigtigt at tillade at være i det og at være lidt mere passiv, for eksempel sætte sig med familie og venner og spise noget god mad i stearinlysets skær, og dyrk i stedet lidt mindre motion, prioriter hvad og hvem tiden skal bruges på.

Er det børnene, vennerne eller arbejdet og med hvilken fordeling?Skal der være mest tid til børnene og lidt til vennerne eller omvendt? Igen er det individuelt og afhænger jo helt klart af eksempelvis alderen på dig og dine eventuelle børn.

Men rent helbredsmæssigt er det bevist, at gode relationer er sundhedsskabende, så hvor og hvem er dine gode relationer? Lav gerne en liste over dine prioriteter og se på den fra tid til anden og vurder, om den er, som den skal være.

Varme i en kold tid

Mange akupunktører anbefaler på denne årstid at gå med tørklæde om halsen og skuldrene.

Dette for at beskytte og varme dig så træk og kulde ikke så nemt kan komme ind og gøre os forkølede (læg lige mærke til ordet FOR-kølede). Altså tørklædet er med til at holde os varme og sunde.

Immunforsvar og gode venner

Maden er selvfølgelig også vigtig. Drik gerne en del suppe også om morgenen. varmt vand eller te (dog ikke grøn te) kan også bruges. Suppe er super godt, fordi det varmer os indefra og styrker vores immunforsvar. Varme retter især simremad er også ret godt, fordi det hjælper med at holde os varme.

Med andre ord – hold dig varm og beskyttet, motioner moderat, dyrk dine relationer og sov mindst syv-otte timer hver nat. Så får dit immunforsvar den bedste hjælp til at hjælpe dig med at holde dig rask.

Om forfatteren:

Lene Greve er akupunktør indenfor den traditionelle kinesiske medicin. Hun har desuden en uddannelse som clairvoyant og har især fokus på stress, depression samt smertelindring.