SYGDOM: Hvordan kan du forbedre dit immunforsvar? Der er mange gode bud på, hvordan du slipper for forkølelse og ond i halsen, men i det hele taget gør dit immunsystem grundlæggende selv et bemærkelsesværdigt arbejde med at forsvare dig mod sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Men nogle gange fejler det: En virus invaderer med succes og gør dig syg. Er det muligt at gribe ind i denne proces og øge dit immunforsvar? Hvad hvis du forbedrer din kost? Tage visse vitaminer eller naturlægemidler? Gør andre livsstilsændringer i håb om at producere et næsten perfekt immunrespons?

For nogle virker det ene – for andre noget andet. Herunder er 10 gode råd, der ifølge mange har en virkning.

Styrk dit immunforsvar med disse 11 råd og undgå sygdom:

  1. Få nok søvn og styr dit stress. Søvnløshed og stress, overbelastning øger hormonet kortisol, og det hæmmer immunfunktionen.
  2. Undgå tobaksrøg. Det undergraver grundlæggende dit immunforsvar og øger risikoen for bronkitis og lungebetændelse hos alle og i øvrigt også mellemøreinfektioner hos børn.
  3. Drik mindre alkohol. Overdrevet forbrug hæmmer immunsystemet og øger sårbarheden mod lungeinfektioner.
  4. Spis masser af grøntsager, frugter, nødder og frø, som vil give din krop de næringsstoffer, dit immunsystem har brug for. En undersøgelse hos ældre voksne viste, at øget indtagelse af frugt og grøntsager forbedrede antistofrespons på Pneumovax-vaccinen, som beskytter mod Streptococcus lungebetændelse.
  5. Overvej probiotika. Undersøgelser angiver kosttilskud reducerer forekomsten af ​​respiratoriske og gastrointestinale infektioner. Fermenterede mejeriprodukter har også vist sig at reducere luftvejsinfektioner hos voksne og børn.
  6. Fang nogle stråler. Sollys udløser hudens produktion af D-vitamin. Om sommeren er en 10-15 minutters eksponering (minus solcreme) tilstrækkeligt. Men over 42 graders breddegrad (Boston) fra november til februar er sollys for svagt og få fødevarer indeholder dette vitamin. Lavt D-vitaminindhold korrelerer med en større risiko for respiratorisk infektion. En undersøgelse for børn i 2010 viste, at 1200 UV om dagen af ​​supplerende D-vitamin reducerede risikoen for influenza A. En undersøgelse fra 2012, der involverede supplerende voksne med tyktarmskræft med 1000 UV om dagen, viste imidlertid ikke beskyttelse mod øvre luftvejsinfektioner.
  7. Spis hvidløg. Hvidløg er et bredspektret antimikrobielt middel og immunforstærker. Fordi varme deaktiverer en nøgleaktiv ingrediens, skal du føje den til fødevarer lige før servering.
  8. Spis medicinske svampe, såsom shiitake og maitake (nogle gange solgt som “høne af skoven”). En nylig undersøgelse viste, at et koncentreret ekstrakt af shiitake forbedrede immunfunktionen hos kvinder med brystkræft.
  9. Prøv immun-støttende urter. Hvis du får tilbagevendende infektioner, overvej at tage immunforsvarende urter som eleuthero (Eleutherococcus senticocus), asiatisk ginseng (Panax ginseng), amerikansk ginseng (Panax quinquefolius) eller astragalus (A. membranaceus).
  10. Lav en echinacea tinktur. Dette er godt at have til rådighed, når respiratorisk virus overvælder dine forsvar.
  11. Man kan også bruge et kosttilskud som hårvitaminer, i håb om at styrke immunforsvaret få sundt og langt hår.

LÆS OGSÅ: Cannabis og immunforsvar