GODNAT: Er du så privilegeret, at du ligger hovedet på puden og sover lige til vækkeuret ringer? Er du frisk efter en nats søvn og springer ud af sengen til en ny dag, fuld af energi og glæde? Sådan burde det være i hvert fald være.

Desværre er det ikke sådan for mange. Nogle har svært ved at falde i søvn.

Nogle sover uroligt. Nogle vågner adskillige gange om natten, og atter andre kommer ikke ned i den dybe søvn, og får dermed ikke regenereret ordentligt.

Der er også nogle, der får søvn nok – og sover i rigtig mange timer, men vågner og er groggy, ja, nærmest smadret. Men en dyb og tilstrækkelig søvn er vigtig, for vores velbefindende.

Motion og frisk luft hver dag

Motion og frisk luft er medspillere, når vi snakker en god og sund søvn. Uanset, om du dyrker let motion eller hårdere som eksempelvis rygcrawl, vil du opnå en virkning. Når du motionerer får din krop en naturlig fysisk træthed.

Den friske luft og din samhørighed med naturen sørger for, at du kommer ind i en naturlig rytme. Altså er vågen om dagen og sover og regenerer om natten.

Specielt hvis du er særligt sensitiv, er det vigtigt, at du bliver ”afladet” i naturen. At du får sluppet al den information du går og samler op i løbet af dagen.

Din motion skal du helst have i løbet af dagen eller eftermiddagen. Altså ikke for sent, da du med motion sender et signal til din krop skal ”geare op”.

Rytme er vigtig for din søvn

Få en fast rytme ind i dit liv, da det har betydning for din søvnkvalitet. Du bør derfor som regel stå op på et fast tidspunkt og gå i seng på et fast tidspunkt.

Stille og roligt vil hele dit system indstille sig på, at det er sådan det er. Du vil mærke, at du dermed får nemmere ved at opnå den gode og dybe søvn, fordi din krop ved, og indstiller sig på, hvad der skal ske. Dine daglige aktiviteter er vigtige – prøv også med åndedrætsøvelser.

Du skal helst ikke senere i seng end klokken 22.00 og gerne op klokken 06.00. Plus minus en time eller to. For børn gælder naturligvis helt andre sengetider.

Få ro på til natten

Sørg for at bruge aftenen på at geare ned til natten. Allerede ved 19-tiden kan du så småt begynde at indstille dig på, at du skal drosle ned – at det næste der skal ske, er at du skal i seng og sove.

Så drop de problematiske samtaler, de udfordrende mails, de krævende aktiviteter. Gør noget som gør dig let, glad og afslappet. Et varmt bad med en god badeolie kan for eksempel for nogle være en god ide.

Du kan også drikke lidt varm mælk med honning, kamillete og måske tage lidt baldrian, som også giver dig ro og varme. Du kan også lave afspændende øvelser eller lytte til afslappende musik.

Dit soveværelse skal være roligt

Dit soveværelse er til at sove i, til når du er syg og til sex. Så sørg for at få tv’et smidt ud, ud med radio, mobiltelefon og al den slags.
Du kan med fordel fjerne spejle, rod og unødige genstande og vælg helst rolige farver i rummet.

Husk desuden også at lufte ud hver dag. Temperaturen må hellere være lidt for lav, end for høj, da varmen sløver dit system. Et køligt soveværelse er godt for kroppen.

Vågner i natten

I en dansk sang er det kærlighedsproblemer, man vågner af, og den slags må nok bare løses i dagtimerne.

Men generelt er det vigtig, at man lægger mærke til sin reaktion, når man vågner i natten. Hvordan reagerer du?
Panikker du, og er du i gang med at tænke, hvor træt du nu vil være i morgen?

Eller vender du dig bare om i fuld tillid til, at du nok skal falde i søvn igen – eller i det mindste nok skal slappe af hele natten?

Har du bekymringer og arbejder sindet på højtryk, kan det være en god ide at have en blok og en pen ved din side. Skriv ned, hvad der fylder i dig.
Så får du dig tømt, og skal du tage dig af det, kan du gøre det dagen efter.

Der er mange gode råd omkring søvn, nogle er glade for hømeopati andre bruger med stor fornøjelse massage. Hvad du vælger er helt din egen sag, men en god søvn skal man tage alvorligt.

Madens betydning for søvnen

Din mad har også betydning for din søvn. Hold dig fra sukker, kaffe, alkohol og andre stimulanser fra sidst på eftermiddagen. Den slags er nemlig stimulanser, som sparker til dit system – giver energi.

Vi vil gerne opnå lige det stik modsatte. Spiser du tungt fordøjeligt mad som eksempelvis kød, så spis det så tidligt på dagen som muligt, så dit system kan være færdig med at fordøje det, til natten. Din krop skal jo bruge natten på at regenerere, og ikke fordøje mad.

Spis i stedet let fordøjeligt mad fra klokken fire. Det kan for eksempel være grøntsager, supper eller fisk.

Gå nu nat og sov godt

En dyb og sund søvn er meget afgørende for dit velbefindende. Søvnen har betydning for, hvordan din energi er i løbet af dagen, og for hvordan du tackler det, du møder på din vej.

Så giv dig selv den gave; at opgradere din søvn. Optimer, hvor du kan, så vågner frisk og fuld af energi.

Kun du ved, hvor der skal sættes ind. Kun du ved, hvad der vil hjælpe dig og din søvn.

Rikke, GateToGo