DET GODE LIV: Det kan være svært at vide præcis, hvad der er godt for ens egen krop, da alle mennesker er forskellige. Dog er der nogle tommelfingerregler som gælder for de fleste mennesker. Du får her 3 gode råd til, hvordan du kan holde din krop sund.

Psyken er også kroppen

Når man tænker kroppen, tænker man mest de ting, man kan bevæge, og ting som kan brække. Man tænker ikke umiddelbart at psyken har meget at skulle have sagt om sin fysiske krop. Men den spiller altså en stor rolle i ens overordnede helbred. Psyken og kroppen går hånd i hånd. Tænk over det. Det er din hjerne som fortæller dit ben, at det skal bevæge sig, eller fortæller at du skal flytte hånden fra den varme kogeplade. Alt foregår gennem nervebaner, og det er disse nervebaner, som sender et signal til hjernen. Uden hjernen ville du ikke kunne bevæge dig. Derfor er det også så vigtigt at have fokus på det psykiske. En god positiv holdning er altid en god ting.

Kost og vitaminer

Mange tager vitaminer og mineraler. Du kan læse mere på kosttilskudguiden.dk, så du også kan finde ud af, hvilken form der passer bedst til dig og din hverdag. Du holder din krop sund, samtidig med at energiniveauet stiger, så du ikke behøver at bekymre dig over manglende overskud. Men husk frisk frugt og grønt er altid det bedste.

Natur og gåture

Selv hvis man ikke kan holde til at løbe eller træne det helt store, kan man stadig få bevæget kroppen ved små gåture. Udover at gå, er frisk luft og naturen rigtig godt får både dit fysiske og psykiske helbred. Man skal aldrig undervurdere, hvad gåture kan gøre for en, fordi det kan altså gøre en del. At gå blandt marker eller i skove kan give en sindsro og noget bevægelse i kroppen. Man kommer i balance, og man får et afbræk fra de vante fire vægge hjemme i sit eget hjem. At planlægge faste gåture hver uge kan være en idé, så man er sikker på at komme af sted. Hvis det er noget der sker spontant, er det ikke sikkert at man kommer ud ligeså meget, som man kommer ved at planlægge.