GODT HUMØR: Lige nu svinder lyset dag for dag. De mørke dage bliver længere, og det bliver koldere. Vi er mere indendørs. De fleste får mindre motion, og måske bliver maden endda tungere.

Det er alt sammen faktorer, der kan trække dig i retning af vinterdepression og vintertræthed, hvis man har tendens til det. Behandlingen er at lytte til sin krop.

Rikke Hedeman terapeut og ekspert i vejrtrækning og åndedræt

Kendetegn for vinterdepression

Vinterdepression er kendetegnet ved, at den begynder i efterårsmånederne.

Symptomerne er udtalt træthed, du har brug for mere søvn, og det kan svært at komme op om morgenen. Selv i løbet af dagen føler du dig måske uoplagt. Samtidig kan der være en tendens til at føle sig irritabel og have en øget appetit og trang til stimulanser, som sukker, kaffe, alkohol.

Kroppen har det ikke optimalt

Vinterdepression er egentlig et naturligt udtryk fra din krop om, at den ikke har det optimalt. Den mangler det, som sommeren kan give dig nemlig D-vitamin.
Solen er den væsentligste kilde til D-vitamin og til lys og varme. Og dermed til næringsstoffer i alt, hvad der dyrkes af mad.

Så skæld ikke dig selv ud, men lyt til din krop og giv dig det, du har brug for. Og heldigvis aftager det hele jo igen i foråret.

Kom vintertrætheden i forkøbet

Der er dog mange oplagte ting, du kan gøre for at komme vinterdepressionen i forkøbet.

Sørg blandt andet for at få lys hver dag; det gør du bedst ved at komme ud hver dag. Hold dig varm – kolde vinterbade er kolde, men giver varmen umiddelbart efter.

Hold dig i gang, få noget bevægelse, sørg for at få motion ofte. Men nær også dit behov for mere søvn og hvile – den mørke tid – er tiden til at hvile og kigge indad.

Nær din hud, dit største sanseorgan – få varme bade, afspændinger, gode olier og massage.

Sørg også for at få nok omega 3 olie, og sørg for at din mad ikke bliver for tung. Det vil sige: husk grøntsagerne, frugten, kylling og fisk.

Behandling: Lyt til din krop og spis varm mad

God mad, der nærer din krop, er godt. Men drop mad som er fremstillet på fabrik, brug i stedet den mørke tid på selv at tilberede din mad. Så slipper du for tilsætningsstoffer, som din krop ikke kan finde ud af at fordøje.

Krydr gerne med stærke krydderier som eksempelvis ingefær, gurkemeje, karry, hvidløg. Brug kanel, kardemomme, spidskommen, og brug så noget dansk honning, når du trænger til sødt.

Pas på med stimulanserne; sukker, kaffe, sort te, alkohol, cigaretter og alle de andre fristelser.

Du kan også med fordel tage et tilskud af D-vitamin. Suppler eventuelt med perikon og rosenrod.

Lad homøopati hjælpe dit indre – jeg vejleder dig gerne i forhold til, hvilke produkter du skal vælge her.
Skriv til mig på Rikke@GateToGo.dk

Tag imod mørket og tiden til mere hygge

Man bør også påskønne den mørke tid og nyde de indeaktiviter, den fører med sig.

Nyd at det er tid til refleksion – men hold dig også i bevægelse.

Det uanset, om det er med kryds og tværser, strikketøj, fluebinderi, træsnitteri, dans, yoga eller decideret motion :-).

Jo, mere modstand du har mod vintertiden, jo værre bliver det, så hvorfor ikke hjælpe dig selv på bedst mulige måde?

Og skriv til mig, hvis du vil have hjælp i processen Rikke@GateToGo.dk

Der er jo ingen grund til at gå og bøvle med noget, som kan afhjælpes. Jeg ønsker alle lys og varme i den mørke og kolde tid :-).
Kærligst

Rikke

“The goal of life is to make your heartbeat match the beat of the universe,
to match your nature with Nature”
Joseph Campbell