AV FOR: Rygsmerter er et ganske alment problem i Danmark. Disse smerter kommer af mange forskellige årsager, og det kan ofte være svært at finde roden til problemerne. Især et stigende antal unge oplever problemer og smerter med deres ryg, hvilket er en bekymrende tendens.

Mange danskere går jævnligt til fysioterapeut, kiropraktor og lignende for at bekæmpe rygsmerterne. Det kan dog blive en dyr fornøjelse i længden, og derfor kigger vi i denne artikel nærmere på nogle af de tiltag, man selv kan igangsætte allerede nu for at gøre ryggen mindre modtagelig overfor skader og skavanker.

LÆS OGSÅ: Ny livsstil: Den store antiinflammatoriske kostguide

Vores kropsholdning har meget at sige

Kigger vi på samfundet i dag kontra 20 til 30 år siden, så er der en helt generel tendens til, at vores kropsholdning bliver værre. Det skyldes især introduktionen af små elektroniske gadgets såsom den bærbare computer, smartphones og tablets. Vi har det med at ”krumme” os over disse elektroniske genstande, og da store dele af vores liv foregår på disse, må vi blot erkende, at vi store dele af dagen er krummet over disse. Er du en af dem, der kan nikke genkendende til en ikke alt for god kropsholdning, når bærbaren eller smartphonen bliver brugt, så kan du med fordel læse videre.

Kropsholdning og smerter

En af de ting, du især skal øve dig på, hvis din kropsholdning er dårlig, er at være opmærksom på, hvordan din ryg er, når du sidder med eksempelvis din smartphone. Vi har en tendens til at glemme hvor vigtigt det er, at vi sidder med rank ryg. En holdningstrøje kan være god, da denne er med til at minde dig om, at skuldrene ikke må synke sammen omkring smartphonen. Med en holdningstrøje bliver din krop automatisk rettet op – det er dog vigtigt, at det ikke står alene. En god kropsholdning kommer ikke udelukkende via brugen af en holdningstrøje. Det er uhyre vigtigt også at sørge for at træne muskulaturen i ryggen, da dette ikke sker ved hjælp af en god holdningstrøje.

Træning af ryggens muskulatur kan gøre underværker

Som vi kort kom ind på i ovennævnte, så skal du tænke over at få trænet dine muskler i ryggen. Ofte er vores ryg nemlig ikke stærk nok til de aktiviteter, vi dagligt foretager os. Mange rygskader opstår grundet manglende styrke i ryggen, og derfor kan du med fordel sætte gang i dedikeret træning af ryggens muskulatur.

Der findes et hav af forskellige videoer på eksempelvis YouTube, hvor der gennemgås nogle rigtigt gode træningsøvelser til ryggen, som er med til at forbedre din rygs positur. Foretag dig blot et par søgninger på YouTube eller alternativt Google, så vil du hurtigt finde frem til nogle øvelser, du allerede kan lave i dag.

Spørg eksperter til råds – det kan betale sig!

Når der er tale om noget på kroppen, der gør ondt, så bør du altid opsøge eksperter indenfor området. En læge, fysioterapeut eller kiropraktor kan være i stand til at fortælle dig hvilke øvelser, der vil være gunstige for lige præcis dit problem. Det kan være farligt at diagnosticere sig selv, hvorfor vi naturligvis anbefaler, at man spørger eksperter til råds, når man har skavanker og skader. I værste tilfælde risikerer man at gøre skaden værre.