Sådan får du og familien nok D-vitamin om vinteren

Af | 2019-01-19T10:02:07+00:00 04/01/2019|Livsstil|0 Kommentarer

Mangel på D-vitamin kan give træthed og humørsvingninger og bliver i alvorlige tilfælde linket sammen med type 1 diabetes, osteoporose og Alzheimers. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at få nok D-vitamin om vinteren, hvor du ikke kan få det fra solens stråler.

Om sommeren vil du som regel ikke have problemer med at få nok D-vitamin; så længe du opholder dig en halv time i solen og har noget blottet hud, er det nok til at dække dit daglige behov. Om vinteren, hvor du dels går pakket ind i jakker, huer og halstørklæder, og hvor der dels bare ikke er så meget sol, er det dog ikke muligt at få dækket sit behov af D-vitamin af solen.

Det er derfor noget, som du bør være opmærksom på at gjort, da manglen på vitaminet bliver kædet sammen med en række ubehagelige sygdomme. Det er blandt andet osteoporose, Alzheimers og type 1 diabetes.

Selvom du ikke får en alvorlig sygdom af ikke at få nok D-vitamin, kan det stadig være ubehageligt for dig at mangle det. For eksempel kan det føre til træthed og humørsvingninger.

LÆS OGSÅ: Bliv vinterklar med urter og kost

Få mere D-vitamin ved at spise fisk og fede mælkeprodukter

Selvom du ikke kan få D-vitamin fra sollyset om vinteren, er der heldigvis meget, som du selv kan gøre for at få den mængde D-vitamin, som du har brug for. Det er først og fremmest, at du sørger for at spise en varieret kost.

D-vitamin findes i æg, fede mælkeprodukter og fede fisk som ål, sild, makrel, sardiner, laks og hellefisk. Spiser du mælkeprodukter med et lavt fedtindhold, og foretrækker du kød frem for fisk – eller spiser du vegetarisk, kan du derfor godt komme til at mangle D-vitamin i løbet af vinteren.

Nogle spiser ikke fisk, fordi de har svært ved at finde ud af, hvordan de skal få dem til at smage godt. Måske kender du kun klassiske danske retter med fisk som fiskefrikadeller, røget makrel og fiskefileter – og det kan jo godt blive lidt ensformigt i længden. Har du brug for inspiration, kan du for eksempel finde nogle gode opskrifter her.

Tag kosttilskud med D-vitamin og få, hvad du har brug for

En anden mulighed, hvis du er bange for, at du ikke får nok D-vitamin gennem kosten, er, at du tager kosttilskud. Som voksen bør du mindst have 7,5 mikrogram D-vitamin om dagen, mens gravide og ammende bør have 10 mikrogram om dagen.

Er du nybagt forælder, er det også vigtigt, at du sørger for, at dit barn får et tilskud med D-vitamin hver dag. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du giver dit barn tilskuddet, fra det er to uger gammelt, til det fylder et år. Er det et mørklødet barn, bør det få tilskuddet, indtil det fylder to år.

Det skyldes, at mangel på D-vitamin som nævnt bliver kædet sammen med type 1 diabetes. I Danmark er der en højere forekomst af sygdommen end i lande, hvor de har flere solskinstimer. Derfor mener lægerne, at et tilskud kan dæmme op for, at dit barn udvikler sygdommen senere hen.

Du bliver gladere af at være uden for – og får samtidig mere D-vitamin

Du får mere D-vitamin ved at være meget ude. Selvom du ikke får D-vitamin om vinteren, er det stadig vigtigt for dig, at du sørger for at komme ud i naturen hver dag. Studier viser nemlig, at du bliver gladere af at opholde dig i naturen – også selvom det bare er i kortere tid.

Der er for eksempel udført forsøg, hvor en gruppe testpersoner skulle gå 90 minutter i naturen, mens en anden skulle gå 90 minutter langs en motorvej. 90 procent af dem, der havde gået i naturen, havde mere selvtillid, mens 71 procent følte sig mindre deprimerede.

Du kan dog være i naturen på mange måder. For eksempel kan du også tage ud at fiske. Det er meget meditativt at stå med snøren i vandet og vente på, at du får bid. Måske gør du, måske gør du ikke. De fisk, du fanger, kan du tage med hjem og spise – for er det en fed fisk, indeholder den jo netop masser af D-vitamin.

Om forfatteren: